PRESSEMELDING, Kunstnerforbundet 2014

En sterk interesse i Beth Wyllers arbeid er å forfølge hvordan små forskyvninger og endringer påvirker det kunstneriske uttrykket. Wyller arbeider mot uttrykk og fortellinger som er nye -  samtidig som de har dyp forankring i keramiske tradisjoner. Leirgods som materiale bærer med seg allmenne assosiasjoner fra keramikkens historie, som blir en del av det kunstneriske språket. Arbeidet til utstillingen er resultert i to grupper: takstein og fliser.

 Takstein

Takstein er en del av det keramiske faget som omgir oss i hverdagen. De inneholder et stort spekter av uttrykk i en tilbaketrukket tilværelse. Med enkle grep flytter Wyller taksteinen ut av denne virkeligheten og inn i en annen. Glasuren dekker over terrakottafargen, bruksassosiasjonene tones ned og taksteinen løftes fram som den abstrakte form den er.

 Fliser

Bøtter og krakker er hverdagsobjekt som takstein, enkle nok til at små forskyvninger i bildet gjør stor forskjell. Flisene er preget mens leira er våt, og glasur i mange brenninger er brukt som verktøy for langsomt å bygge opp motivet. Uttrykk blir til underveis, oppdages underveis, gjennom små variasjoner.